joi, 23 iulie 2009

Star-Trek japonez

La aproape 20 de ani de la demararea proiectului, Prius III se apropie tot mai mult de ideea conceptului initial - o masina ecologica, de dimensiuni normale, cu un pret decent.

In comparatie, prima generatie, lansata in Europa in 2000, avea emisii de 120 de grame de dioxid de carbon per kilometru, iar cea de-a doua 104. Aceasta a treia generatie reuseste un nivel de doar 89 de grame per kilometru. In plus, Prius ramane in continuare singurul full-hybrid (hibrid care poate rula doar pe baza motorului electric mai mult de un kilometru cu o viteza de pana la 50 km/h) de pe piata cu un pret de pornire mai mic de 30.000 de euro. Celelalte se regasesc in segmentul limuzinelor sau SUV-urilor premium si au un pret de cel putin 40.000 de euro.
La prima vedere nu ai cum sa nu ramai impresionat de cat de bine arata partea frontala, in comparatie cu generatiile anterioare. Daca inainte puteai sa spui ca e urata, acum nu prea ai ce sa-i reprosezi. Poate doar la partea din spate, dar nici acolo prea multe.
Totodata, modificarile aduse la nivelul design au dus la obtinerea unui coeficient de aerodinamicitate de Cx 0,25, care automat se traduce printr-un consum mai scazut de combustibil. Cat de mic? Cam de 2,4 litri/100 km. Pare ireal, dar cu rabdare si fara sa te grabesti undeva poate fi obtinut.
Cum iei loc la bordul lui Prius ai impresia ca te afli in cockpitul unui bolid din anii 2030. Imediat vezi afisajul heads-up-display (HUD) pe parbriz, in care sunt afisate informatii precum viteza cu care ruleaza masina, indicatiile sistemului de navigatie si detalii legate de functionarea sistemului hibrid - cele mai importante informatii care pot fi vizualizate dintr-o privire.
Atunci cand apesi butonul „Power" ai un sentiment foarte ciudat. Tu stii ca masina a pornit cel putin la nivel electric, dar practic nu auzi nimic. Nu auzi nimic, nici macar cand esti langa masina.
Chiar si atunci cand pleci de pe loc, Prius porneste complet electric.
Abia cand depasesti 50 km/h sau mergi mai mult de doi kilometri intervine motorul pe benzina de 1,8 litri si 100 CP in ciclu Atkinson. Nu trebuie trecut cu vederea faptul ca motorul electric dispune de 82 CP si 207 Nm, valori mai mult decat rezonabile pentru a pune singur masina in miscare.
Tot ce ii lipseste acum este un set de baterii care sa-i confere o autonomie de macar 100 km in modul full-electric.
Cu toate ca avem de-a face cu un model hibrid, tot am fost impresionati de consumul de combustibil. Mers normal, in traficul urban cu semafoare sincronizate din Stockholm, computerul de bord nu a indicat un consum mai mare de 4,8 litri/100 km, in timp ce in extraurban am atins chiar un consum de 2,4 litri/100 km, dar numai pe o portiune de cativa kilometri, dupa care am accelerat si consumul a urcat la 3,9 litri/100 km. Daca ar fi sa comparam valorile, acestea ar concura cu cele ale unui model compact cu motor diesel de 1,6-1,8 litri. In plus, nu trebuie uitat ca indiferent de normele de poluare, un motor diesel chiar daca emite mai putin dioxid de carbon, emisiile sale contin alte gaze toxice.
Cum iei loc in habitaclu realizezi ca totul in masina este gandit hi-tech. De la designul plansei de bord la scaune. Calitatea materialelor nu impresioneaza, dar nici nu dezamageste. Nici nu are cum. Plasticele provin din materiale reciclate, asadar, vorbim de o masina verde din toate punctele de vedere.
Confortul pasagerilor este la nivelul oricarui model de clasa medie, inclusiv la nivelul locurilor din spate.
Pe piata locala noul Prius va fi disponibil incepand cu trimestrul trei al acestui an, la un pret de 25.500 de euro, cu TVA inclusa. Daca incadram Prius in segmentul compact, pretul acestuia este relativ mare, comparativ cu un model diesel, care ofera un consum similar. Pe de alta parte, cei de la Toyota incadreaza Prius in segmentul mediu, alaturi de Avensis, si asa pretul poate fi comparat cu cel al unei limuzine cu motor diesel de 2,0 litri.

Caracteristici Tehnice

Model: Toyota Prius1,8i Hybrid
➭ Motor: Hibrid benzina-electric, 1.798 cmc, 136 CP/5.200 rpm, 142+207 Nm/4.000 rpm
➭ Transmisie: Tractiune fata, cutie CVT
➭ Dimensiuni: 4.460 x 1.745 x 1.490 mm, ampatament 2.700 mm, masa proprie 1.445 kg
➭ Performante: 0-100 km/h 10,4 sec, 180 km/h, consum mediu 4 litri/100 km
➭ Pret: 25.500 euro (TVA inclusa)
➭ Plusuri: feeling hi-tech, consum scazut
➭ Minusuri: merge doar 2 km in mod electric

Niciun comentariu: